Veelgestelde vragen

Informatie voor donateurs

  • Hoe word ik donateur?

    Je kunt doneren door in enkele eenvoudige stappen een account aan te maken (een korte uitleg hoe je dat doet). Daarna kun je elk boekproject vanaf € 10 steunen. Op de pagina van het boek dat je wilt ondersteunen, kies je het bedrag en de gewenste tegenprestatie. Ook kun je al dan niet anoniem een persoonlijke boodschap achterlaten bij het project dat je steunt.

  • Hoe kan ik mijn donatie betalen?

    Dat kan veilig via iDEAL of door een bankoverschrijving te doen. Je betaalt in beide gevallen geen transactiekosten, dus heel je donatie komt ten goede aan het boekproject. En dankzij de mogelijkheid tot overschrijven, kun je ook als je in het buitenland woont boeken steunen.

    Kies je ervoor je donatie via een bankoverschrijving over te maken naar Slagboom, dan ontvang je een betaallink per mail om de donatie verder online af te handelen via jouw eigen bank. Deze betaallink is overigens beperkt geldig (na twee dagen vervalt de link en moet je weer opnieuw op Slagboom bij het desbetreffende boek aangeven dat je willen doneren). Ook is het zo dat het altijd even duurt voordat donaties die via bankoverschrijving zijn gedaan worden verwerkt en dus bij het totaal gedoneerde bedrag worden opgeteld (als je vandaag met een bankoverschrijving doneert kan het vaak een dag tot twee dagen duren voordat dit bedrag ook zichtbaar is op Slagboom). Goed voor jou om te weten, omdat je anders misschien denkt dat de donatie niet goed is gegaan.

  • Kan ik vanuit het buitenland een donatie doen? Ja!

    Mensen in het buitenland, bijvoorbeeld als je België woont, kunnen hun donatie op Slagboom via iDeal of per bankoverschrijging doen. We raden mensen in het buitenland echter aan de donatie via een bankoverschrijving te doen, dat werkt in ieder geval goed. We lichten dat kort toe:

    Als je vanuit het buitenland ervoor kiest om een donatie per bankoverschrijving te doen (SEPA heet dat ook wel in bankierstermen) krijg je een betaallink per mail om de donatie verder online af te handelen via jouw eigen bank. Sommige banken in het buitenland vragen daarbij om een zogeheten BIC code in te voeren tijdens het overschrijven van het te doneren bedrag. Voor Slagboom geldt deze code: INGBNL2A 

    De betaallink die je per mail ontvangt je via een bankoverschrijving wilt doneren is overigens beperkt geldig (na enkele dagen vervalt die link en moet je weer opnieuw op Slagboom bij het desbetreffende boek aangeven dat je willen doneren). Ook is het zo dat het altijd even duurt voordat donaties die via bankoverschrijving zijn gedaan worden verwerkt en dus bij het totaal gedoneerde bedrag worden opgeteld (als je vandaag met een bankoverschrijving doneert kan het vaak een dag tot twee dagen duren voordat dit bedrag ook zichtbaar is op Slagboom). Goed voor jou om te weten, omdat je anders misschien denkt dat de donatie niet goed is gegaan.

  • Wat gebeurt er met mijn geld zodra ik heb betaald?

    Je geld wordt verwerkt door Stichting Mollie en gereserveerd. Zodra een boekproject binnen de gestelde termijn zijn streefbedrag heeft bereikt, wordt het ingezet bij de totstandkoming van het desbetreffende boek en het afhandelen van de tegenprestaties.

  • Krijg ik mijn geld terug als het streefbedrag niet wordt gehaald?

    Als een project niet het volledige bedrag ophaalt, gaan we eerst met de auteur in overleg of hij of zij zelf het resterende bedrag wil aanvullen of een mogelijkheid heeft dat via een andere weg te doen. Ook kunnen we kijken of het boek alsnog gerealiseerd kan worden met het bedrag dat is gedoneerd.

    Wordt er ondanks deze alternatieven toch onvoldoende geld binnengehaald door de auteur, dan gaat het boekproject niet door. In dat geval krijg je als donateur altijd je geld terug.

  • Kunnen anderen mijn donatie zien?

    Het is aan jou of je je naam zichtbaar wilt hebben bij de donatie. Vanzelfsprekend stimuleren we openheid, maar als je er echt op staat, mag je anoniem blijven.

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens?

    Je naam en je contactgegevens worden alleen maar gebruikt voor communicatie tussen de auteur en jou zodra de fundingperiode voorbij is. Verder worden je gegevens alleen maar gebruikt voor de afhandeling van de door jou gewenste tegenprestatie (tenzij je aangeeft ook de maandelijkse nieuwsbrief te willen ontvangen, dan hebben we je e-mailadres uiteraard nodig).

  • Krijg ik een bewijs van betaling?

    Ja, je ontvangt altijd een bevestigingsmail van het door jouw overgemaakte bedrag. Mocht je een factuur willen ontvangen, neem dan contact met ons op zodat wij dit in overleg met de auteur kunnen afstemmen.
    Bovendien zie je op je bankafschrift dat je een donatie hebt gedaan (bij je overboeking staat ‘Stichting Mollie inzake Slag-Boom’).

  • Hoe zit het met belasting?

    Het bedrag dat je doneert is inclusief BTW. Je ontvangt als tegenprestatie namelijk een product of dienst, waardoor er sprake is van een levering waarover BTW verschuldigd is.

  • Is doneren aan boeken wel veilig?

    Ja, we gaan vooraf altijd in gesprek met een auteur voordat het boek echt op Slagboom komt. Op die manier kunnen we nagaan hoe realistisch het doel, het streefbedrag en de fundingperiode is en of de schrijver nobel is in zijn of haar doel. Natuurlijk kun je ons altijd bellen of mailen als je twijfelt over doneren.

  • Hoe word ik op de hoogte gehouden van het verloop van een project?

    Auteurs kunnen updates plaatsen bij hun boekproject. Ook kun je als je wilt zelf contact opnemen met de auteur of een reactie achterlaten.

  • Wanneer krijg ik mijn tegenprestatie?

    Dat hangt er vanaf wanneer het boek gepubliceerd en/of gepresenteerd wordt. Maar met auteurs maken we altijd de afspraak dat ze de tegenprestaties afhandelen binnen een jaar nadat het streefbedrag is behaald. Doen ze dit niet, dan vorderen we het totaal gedoneerde bedrag terug of we brengen het in mindering op de vergoeding waar een auteur recht op heeft. Als donateur moet je er immers zeker van zijn dat je iets voor je steun terug krijgt.

Informatie voor auteurs

  • Wat is het voordeel van crowdfunden op Slagboom?

    Het grootste voordeel is dat het een financiële steun in jouw rug is. Misschien heb je nog maar een klein bedrag nodig voor de publicatie van je boek nodig of ontbreekt heel het bedrag. Maar er zijn nog meer voordelen. We zetten er een paar op een rij:

    • Door te crowdfunden betrek je al ruim voor de publicatie mensen bij je toekomstige boek. Dat kunnen familieleden, vrienden en collega’s zijn, maar nog belangrijker lezers en boekliefhebbers die hier op Slagboom boeken willen steunen door een donatie te doen.
    • Met crowdfunden kun je donateurs extra’s bieden door aantrekkelijke tegenprestaties.
    • Je krijgt door de keuze die mensen in de tegenprestaties maken, vooraf een goed beeld van hoeveel boeken je in ieder geval moet laten drukken.
    • Op Slagboom kun je donateurs blijvend informeren, maar ze ook betrekken door een peiling te houden. Bijvoorbeeld bij de keuze van een boektitel of de cover.

    Wil je meer weten over de voordelen (en ook wat crowdfunden niét is), neem dan gerust contact met ons op.

  • Wat kost het om mijn boek op Slagboom te zetten?

    Zodra je boek op Slagboom staat, betaal je eenmalig een bedrag van € 150 (inclusief BTW) voor het eerste project (de factuur voor deze bijdrage ontvang je op het door jouw opgegeven e-mailadres). Plaats je binnen een jaar nog een boekproject of meerdere projecten, dan betaal je daar per project € 100 (inclusief BTW) voor.
    Je bijdragen van € 150 en daarna € 100 per project gebruikt Slagboom onder andere om de site te onderhouden en deze te betalen en promotie te maken.

    Naast deze eenmalige bijdrage brengen we bij een succesvolle crowdfunding 8% (incl. BTW) van je streefbedrag bij jou in rekening. Dit zijn inkomsten voor ons, maar ook moeten we met het bedrag dat hieruit rolt onder meer de transactiekosten voor de gedoneerde bedragen van je project betalen.

    Als je meer dan het streefbedrag ophaalt met donaties, houden we 10% (incl. BTW) in op het bedrag dat bovenop je streefbedrag is gedoneerd. Je leest hier verderop in de veelgestelde vragen meer over in de vraag ‘Wat als ik meer dan het streefbedrag aan donaties krijg?

  • Hoe zet ik mijn boek op Slagboom?

    Voordat je je boek kunt crowdfunden op Slagboom moet je eerst een account aanmaken (hoe je dat doet lees bij 'Hoe werkt Slagboom?'). Daarna maak je een project aan. Om er zeker van te zijn of je alles goed hebt ingevuld, wordt je project eerst door ons bekeken (meer hierover in de vraag en het antwoord daarop hieronder). Binnen vijf werkdagen na aanmelding nemen we hierover contact met je op.

  • Wie geeft mijn boek uit?

    Slagboom is een onafhankelijk crowdfundingsplatform. Dit betekent dat je jouw boek overal kunt uitgeven. Het ingezamelde geld kun je inzetten voor bijvoorbeeld de redactie, drukkosten, promotiekosten en overige zaken die gerelateerd zijn aan de publicatie van je boek of dichtbundel.

  • Hoe bepaal ik mijn streefbedrag?

    Het streefbedrag is gebaseerd op de kosten die je zult maken voor de totstandkoming van je boek. Dat betekent dat redactie- en correctiekosten, ontwerpkosten voor de omslag en het binnenwerk, drukkosten, promotiekosten ervan betaald moeten kunnen worden. Ook de kosten die je maakt om de tegenprestaties te maken en te versturen moet je natuurlijk meenemen in je streefbedrag!

    Wil je weten welk bedrag met de uitgave van jou boek is gemoeid, neem dan voordat je je project aanmeldt contact met ons op. Wij kunnen dan samen met jou kijken welk streefbedrag nodig en realistisch is.

  • Hoe bepaal ik de crowdfundingperiode?

    De periode waarin je wilt crowdfunden hangt sterk af van het soort boek dat je wilt gaan publiceren. Doorgaans is vier tot zes weken de meest ideale periode, maar als je korter of langer wilt, kunnen we samen bekijken of dat beter is. Hou er overigens rekening mee dat je binnen de crowdfundingperiode veel bezig moet zijn met de promotie om mensen naar je boek op Slagboom te leiden. Dat kost vaak de nodige tijd.

  • Zitten er nadelen aan crowdfunden?

    Hoe zuur ook, maar je project kan onsuccesvol blijken. Daarom raden we je aan vooraf goed na te denken over het streefbedrag (is dat realistisch), de crowdfundingperiode (is het haalbaar), of je voldoende steun kunt verwachten vanuit je achterban en van lezers en of je genoeg tijd en aansprekende ideeën hebt voor de promotie van je boekproject op Slagboom. Een goede voorbereiding is dus heel belangrijk. Maar eigenlijk is dat én echt aan de slag gaan juist het leuke aan crowdfunden op Slagboom!

  • Ben ik zelf verantwoordelijk voor crowdfunden via Slagboom?

    Ja, Slagboom is slechts een platform waarop jij je boek kan laten crowdfunden. We kunnen dus ook geen garanties geven over de kans van slagen. Vanzelfsprekend gaan we ervan uit dat je de ambitie hebt om je boek succesvol op Slagboom te crowdfunden!

  • Hoe kan ik mijn boekproject laten slagen?

    Jij bent degene die ervoor moet zorgen dat je je boek succesvol crowdfund. Uiteraard doet Slagboom aan de zijlijn ook aan promotie en als je wilt kunnen we in opdracht die promotie opvoeren. Maar jij bent de aanjager van en verantwoordelijke voor je eigen boek. Neem daarom de volgende tips zeker mee als je gaat crowdfunden op Slagboom:

    • Biedt aantrekkelijke tegenprestaties aan; hoe meer iemand doneert, hoe meer extra’s daar tegenover staan.
    • Presenteer een promotiefilmpje. Niet verplicht, maar wel een aanrader. Kun je ook buiten Slagboom goed gebruiken voor de promotie van je boek!
    • Schrijf een wervende tekst. Vertel kort en krachtig waarom mensen jouw boek moeten steunen.
    • Betrek je donateurs, mobiliseer ze en bombardeer ze tot jouw ambassadeurs!
  • Wat gebeurt er als het streefbedrag behaald is?

    Zolang de crowdfundingperiode nog niet is verstreken, kunnen mensen blijven doneren. Dat betekent dus dat je meer dan 100% kunt ophalen (meer hierover in de vraag hieronder). Zodra de periode voorbij is, ontvang je het opgehaalde bedrag van Slagboom (minus de extra commissie voor Slagboom, waarover meer in de vraag hieronder). Dit bedrag zet je in voor de totstandkoming van je boek.

  • Wat als ik meer dan het streefbedrag aan donaties krijg?

    Dat is natuurlijk fantastisch! Met dat geld kun je nog meer doen om je boek succesvol te maken. Je kunt het bijvoorbeeld inzetten voor de boekpresentatie, het boek met flappen laten drukken in plaats van zonder of het gebruiken voor meer promotie van je boek. Voor de donateurs is het overigens fijn om te weten waar je dat extra geld voor gaat gebruiken. Geef dat daarom altijd aan in je update.

    Over het bedrag dat je bovenop je streefbedrag haalt, brengt Slagboom 10% commissie (incl. BTW) bij jou in rekening. Dus stel je streefbedrag is € 1000 en je haalt € 1500 op, dan vragen we 8% (incl. BTW) over het behaalde streefbedrag van € 1000 (dat is € 80 incl. BTW) en 10% (incl. BTW) van de € 500 die extra is gedoneerd (dat is in dit geval € 50 incl. BTW). In totaal brengen we in dit voorbeeld dus € 130 (incl. BTW) bij jou in rekening. Op die manier delen we mee in je succes, maar belangrijker nog: we kunnen dat bedrag inzetten voor het verbeteren van de site en onze promotie en we betalen er de transactiekosten van. Op die manier helpen de donateurs en jij Slagboom weer een stapje verder in de kwaliteit en de service.

  • Wie moet de tegenprestaties afhandelen?

    Als auteur ben jij degenen die alle tegenprestaties afhandelt en bekostigd. Om dat te kunnen doen, krijg je alle gegevens van je donateurs en hun gewenste tegenprestaties. Je zorgt ervoor dat al je donateurs binnen een jaar nadat het streefbedrag is behaald hun tegenprestatie krijgen. Doe je dit niet, dan vorderen we het totaal gedoneerde bedrag terug of we brengen het in mindering op de vergoeding waar je als een auteur recht op hebt. Donateurs krijgen daarna hun geld netjes terug.

  • Wat als het streefbedrag niet wordt behaald?

    Mocht je boek niet slagen, dan krijgen alle donateurs hun geld via Slagboom terug. Hierover worden door de betalingsdienst transactiekosten in rekening gebracht bij Slagboom a 0,55 euro (excl. 21% BTW) per donateur. In dat geval ontvang je naast de factuur voor de transactiekosten over de donaties die zijn overgemaakt tbv je boek ook een factuur voor de transactiekosten wanneer je boek niet slaagt (kortom: in dat laatste geval zijn de transactiekosten per donateur samen 1,10 euro (excl. 21% BTW). Voorbeeld: stel er zijn in totaal 40 donateurs die hun geld terugkrijgen via Slagboom, dan stuur ik jou na afloop van de crowdfundingperiode een factuur voor 40 x 1,10 = 44 euro (excl. 21% BTW). 

    Maar goed: het is een 'worst case scenario', want uiteindelijk willen wij en alle funders dat je boek slaagt!

  • Wie is er verantwoordelijk voor de promotie?

    Als auteur ben je zelf verantwoordelijk voor de promotie. Jij bent degene die ervoor moet zorgen dat je je boek succesvol crowdfund. Uiteraard doet Slagboom aan de zijlijn ook aan promotie en als je wilt kunnen we in opdracht die promotie opvoeren. Maar jij bent de aanjager van en verantwoordelijke voor je eigen boek en daardoor ook voor het aantal donateurs en donaties. Slagboom is slechts een platform waarop jij je boek kan laten crowdfunden. We kunnen dus ook geen garanties geven over de kans van slagen.

  • Hoe ziet het traject eruit nadat ik het gedoneerde bedrag heb ontvangen?

    Zodra je boek succesvol is gecrowdfund ga je samenwerken met een uitgeverij van jouw keuze. Wij nemen dan contact met jou op om de vervolgstappen te bespreken. Zodra je een contract hebt getekend bij de uitgeverij waar je jouw boek gaat uitgeven, wordt het opgehaalde bedrag aan jou beschikbaar gesteld. Het boek moet dan binnen anderhalf jaar na de einddatum van je crowdfudningcampagne gepubliceerd worden. Als het boek niet binnen anderhalf jaar is gepubliceerd, wordt het volledige bedrag dat is opgehaald tijdens de crowdfundingcampagne teruggevorderd en teruggegeven aan de donateurs.